3 amalan yang tidak akan putus ketika seorang muslim meningga

Feb 10, 2022 Artikel, Pendidikan

amalan seseorang yang tidak akan mencabut ganjaran meski ia telah meninggal, walau ketika ia di dunia seperti bekerja, mencari nafkah, membangun sebuah bangunan di rumah, berkebun, dan sebagainya. ketika kita mati bukanlah harta yang dibawa tetapi hanya kain kafan kusut.

semua harta yang telah dikumpulkan tidak akan menyelamatkan seseorang dari siksaan allah swt, kecuali 3 amalan yang tidak akan putus sampai mati. Amalan ini akan terus mengalir ganjaran kepadanya selama masih disampaikan dan dimanfaatkan oleh orang lain.

apabila seorang muslim mati, mereka akan terputus amalannya, kecuali tidak dengan amal 3 amalan yg tidak akan putus ketika seorang muslim meninggal

Amal Jariyah

Ganjaran ganjarannya terus mengalir seperti amal Wakaf, memberikan sesuatu yang berguna kerana allah semata. Sekiranya ia siap ditanya oleh malaikat di alam kubur, ketika semasa hidupnya digunakan untuk berbuat apa.

Ilmu bermanfaat

Pengetahuan tentang cara yang bermanfaat adalah pengetahuan yang diajar kepada orang lain dan diamalkan olehnya. Sekiranya pengetahuan yang telah diajar masih diajar kepada orang lain, ia mendapat ganjaran yang terus mengalir kepadaanya. Pengetahuan yang bermanfaat di sini juga harus menjadi pengetahuan yang baik dan bermanfaat tentang hidupnya, sehingga pengetahuan akan meningkatkan taqwa mereka kepada Allah SWT.

anak soleh

karena dengan doa anak soleh akan membuat kedua orang tuanya terjaga dari siksa neraka, bagaimana ibu bapa yang baik mendidik anak-anaknya di jalan yang betul dan mengajakan tentang perintah-perintah allah dan larangan-larangannya.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Perlu bantuan kami, Chatt kami sekarang

Kami siap membantu Anda, jangan ragu hubungi kami

Customer Support

Aa Aman

Online

Customer Service

Yasiindo

Online

Aa Aman

Hi, What can i do for you? 00.00

Yasiindo

Assalamu'alaikum, Ada yang bisa kami bantu? 00.00